mandag 25. mai 2009

Løypebesiktigelse - Markatråkket

Søndag 24. mai var det gjennomkjøring/"besiktigelse" av traseen til Markatråkket. Det var hele 25 stykk som møttes på Dragvoll i det supre været. Starten av løypa var akkurat like tøff som i fjor, med et par skikkelige kneiker på tur opp til Liaåsen. Det gikk fint å sykle hele veien i år, noe som er en forbedring fra i fjor. Det blir spennende å se under rittet, om det lar seg gjøre å sykle med mange folk rundt seg, eller om det vil lønne seg å løpe med sykkelen. Pulsen blir høy når man sitter og trør som f*** opp steinura, men om det er bedre å løpe er jeg likevel usikker på.

Ned fra Liaåsen er det mye fin sti uten de helt store utfordringene. Det rister og slår, men ikke verre enn at det er lett å holde styr på sykkelen. Etter nedkjøringen får man et stykke på asfalt og grus, og her er det greit å ha følge med ei gruppe. Nytt, kort stiparti på vei mot Klæbu, deretter en del grus og asfalt. På strekket ned til Nordset og rundt der er det kjempeviktig å ha flere rundt seg; å ligge her alene kan bli tungt, og det er lett å mase for mye når man kjører alene.

Nytt i år er litt mer asfalt mot Vassfjellet, men premien er et ekstra stykke på sti og traktorvei. Etter hvert kommer stien fra Tanem, som er relativt krevende. Der er det mye røtter, stein, dropp og vanskelige crux, og det kommer til å bli en del løping på meg der under rittet. Når stien er ferdig er det transport over til Tillerbrua, og videre opp til Bratsberg kirke. Derfra blir det et helvete opp til Liaåsen igjen. Først seig grus opp til Rossmo, så sti, brattere og brattere til toppen av åsen. Kjørte på 90-92 % av HFmax opp der i går, og da var beina passe sure når jeg kom på toppen.

Vel oppe er det heldigvis en del nedover før de siste par bakkene kommer. Litt småteknisk på sti/traktorvei, men mulighet for å holde god fart. Morsomt er det i hvertfall! Slutten på løypa er kuttet ift i fjor, og det er bra. Etter et par korte, men bratte bakker, er det nedover til Stokkanhaugen, og derfra kort stykke på asfalt før man tar til venstre inn på grus/sti et kort parti inn mot mål.

Fantastisk løype, utrolig tungt og ganske krevende. Men utrolig morsomt! Se bilde og turbeskrivelse på heimsida til TVK.

3 kommentarer:

Stig Morten Negård sa...

Flott løypebeskrivelse.. Grue-gleder meg nå etter å ha lest det, hehe..

Superfort sa...

På vei opp Liaåsen for andre gang tenkte jeg "hvorfor utsetter jeg meg selv for noe sånt". Men nå er det glemt... Så det er bare å begynne å glede seg!

MonsTher sa...

Usj, nå ble jeg litt irritert for at jeg ikke får være i Trh å sykle Markatråkket i helga. God tur og lykke til!