torsdag 7. mai 2009

Republikken

Onsdag 6. mai var jeg og resten av info på besøk hos Republikken i København. Republikken er et kontorfellesskap for folk som på et eller annet vis jobber kreativt, enten ved at de jobber med design, video, grafisk, etc, eller gjennom kreative prosesser på et eller annet område. Innbyggerne i Republikken er stort sett enkeltmannsforetak, men det er noen bedrifter på 2-3 ansatte som også leier plass der.

Ivan fortalte om hvordan de jobber, og at de ønsker å legge forholdene til rette for at folk skal møtes og finne sammen om å løse forskjellige oppgaver. De har derfor fokus på de sosiale arenaene, med mange møteplasser, sofagrupper, tv-stue, frokostrom med dj-pult osv, der folk med forskjellig bakgrunn kan møtes og gå sammen om store prosjekter.

Republikken var et utrolig kult sted. Når jeg gikk rundt der inne tenkte jeg hele tiden "Jeg vil også jobbe sånn!". Samtidig fikk jeg en liten... tja, kall det avmaktsfølelse, fordi det virker så fjernt å ha noe slikt i Trondheim. Det er ikke bare-bare å dra noe sånt i gang, og det er ikke gitt at det vil fungere andre plasser. Det finnes jo eksempler på langt mindre kontorfellesskap der enkeltmannsforetak sitter sammen, men noe av det som var spesielt med Republikken var at folkene gjerne jobbet sammen om store prosjekter. Og den stemningen som var i lokalene, ja den var bare helt herlig.

Ta en titt selv: http://republikken.net

Ingen kommentarer: