lørdag 6. juni 2009

Sigma 30mm f1.4 EX HSM DC

Jeg har lenge gått og sikla på et lyssterkt objektiv til 40D'en, uten å greie å bestemme meg helt. Var lenge inne på tanken om et Canon 50mm f1.8, men jeg ville helst ned på 28mm eller 30mm. Kjøpte Sigma 17-70mm f2.8 på jobb, og har vært veldig fornøyd med det. Men der har man f2.8 kun på 17mm. Likevel har jeg blitt vant til objektiv med bra lysstyrke, og ville nå ha et eget et.

Sigma AF 30mm f1.4 EX HSM DC er et av objektiv for digitale cameraer (derfor DC). Det har redusert bildesirkel, så det passer ikke på 1.3x eller fullformat DSLR. Men for mitt 1.6x er det perfekt, og det gir i praksis et objektiv på fast 50mm.

Jeg gleder meg til å bruke det aktivt, spesielt til portrettfotografering og innendørs foto i beskjedent lys.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hallo
har du fått testet sigma 30mm 1.4?
ser også på et slikt objektiv
så derfor håper jeg at du kan komme med noen erfaringer ang dette.
er det skarpt?ikke noe fokuseringsproblemer?

Superfort sa...

Hei!

Ja, 30mm'ern er behørig "testet", det vil si den er godt brukt. Nå har jeg ikke så veldig mange objektiv å velge i, men 30mm står nå fast på kameraet.

Jeg synes det er skarpt, men hvis du googler så finne du sikkert tester som sier at det kunne vært hakket bedre. Ikke har jeg fokuseringsproblemer heller, så jeg er fornøyd. Det er kjapt og fint for mitt bruk, og bildene blir mer enn skarpe nok (fortsatt ift mine krav).

Oppfordrer deg til å tenke på bruksområdet du skal ha objektivet til. Med mye makrofotografering er ikke dette objektivet det beste; du kommer liksom ikke "nært nok". Objektiver med fast brennvidde og f1.4 eller f1.8 på 14-15mm er svinedyre, og var derfor uaktuelle for min del. Men en Sigma 17-70mm f2.8 kan også være et meget godt alternativ (men obs på at du får f2.8 kun på 17mm!).

Anonym sa...

Takker for svar fra Deg.
jeg tenker mest å bruke det til nordlys fotografering.
har en del objektiver fra før.
eks tamron 17-50 f/2.8 tamron 90mm f/2.8 canon ef 24-105mm f/4 canon ef 70-200 f/4 IS canon ef 300mm f/4IS og canon ef-s 10-22mm
så dette sigma som jeg tenker på skal nesten kun brukes til nordlyset.
siden den er så passe lysskterk vil det fungerer bra til mitt formål