Til politidirektør Ingelin Killengren:
I dagens aviser kan man lese om politiets kampanje rettet mot syklister i flere av de store byene. Politiet har tydelig godt med ressurser når dere prioriterer sykling på rødt lys og stigmatisering av en svørt stor gruppe mennesker i media, fremfor andre områder. Hva med å se på hvordan bilene behandler syklistene på veien? Folk på treningsturer blir jo kjørt i grøfter rett som det er, og man er heldig dersom man ikke blir sprayet med vindusspylervæske når bilisten akkurat har passert. Hva med alle de som snakker i mobiltelefon når de kjører? Hvor mange ganger har jeg vært nær ved å bli påkjørt av en bilist som på grunn av mobilen er uoppmerksom? De bruker ikke blinklys, de skifter fil uten å gi tegn, de kan omtrent ikke reglene for hvordan man skal kjøre i en rundkjøring, men nå har altså politiet sett seg lei på at noen sykler på rødt lys. Dersom denne kampanjen er finansiert av penger til bruk for å redusere antall sykkelulykker, mener jeg dere er helt på jordet. For å redusere antall sykkelulykker må dere se på de som kjører sammen med oss i veibanen: Bilistene.
Et annet aspekt ved dagens kampanje er at to høyt rangerte polititjenestemenn i media så til de grader stigmatiserer en svært stor gruppe mennesker; "syklistene". "Kamikazesyklister i kondomdrakt" er for eksempel et utsagn jeg har lite til overs for. "Kamikaze" betyr som kjent "selvmordssoldat", og er soldater som er villig til å ofre eget liv for å påføre fienden størst mulig skade. Er det sånn syklistene er? Er vi villig til å ofre livet for å skade folk? Neppe. Total skivebom, og direkte pinlig uttalt av sjefen for trafikkpolitiet i Bergen, Jan Gunnar Bøe.
- Det er mange kamikazesyklister ikledd kondomdresser med innsydde hvileputer. Deres eneste mål er å sykle uten å bry seg om gående, kjørende eller krypende for den saks skyld.
Jan Gunnar Bøe
Det er skremmende hvor god innsikt politimannen har i alle syklisters sinn. Han VET at de ikke bryr seg, og han VET også hva syklistenes eneste mål er. Dette faller på sin egen urimelighet. Denne kampanjen kombinert med politiets uthenging av syklister i media, er definitivt med på å forverre et allerede betent forhold mellom bilister og syklister. Sure bilister føler sikkert at de nå får bekreftet sitt syn på at syklister i veibanen er et problem, og de får bekreftelsen fra politiet. Er det virkelig slik dere skal opptre? Sette forskjellige grupper opp mot hverandre?
Knut Sivertsen ved Trafikkseksjonen ved Trondheim politikammer er ikke noe særlig bedre enn sin kollega i Bergen. "Syklistmiljøet er rått", og "Det er jo lov å sykle på fortauet, forstå det den som kan", er utsagn denne mannen kommer med i dagens Adresseavis. Sivertsen fortjener et klapp på skuldra for sitt bidrag til å forverre forholdet mellom syklister og bilister, og syklister og fotgjengere. Hvis dette er politiets offisielle holdning, betyr det at dere ikke vil ha oss i veibanen, ei heller på fortauet. Hvor skal vi være da?
Synes du dette er grei politikk fra politiets side? Støtter du stigmatiseringen av syklistene? Mener du det er en god idé å øke konfliktnivået mellom syklister og bilister?
Med vennlig hilsen
4 kommentarer:
I meir enn ti år har eg vore yrkesjåfør – ikkje alltid som hovudgeskjeft, rett nok, men eg har køyrd ganske mykje. I løpet av desse ti åra har eg aldri vore stoppa i fartskontroll. Alkotest har eg vore ute for berre ein gong. Testa for andre rusmiddel har eg ikkje høyrd om nokon som har vorte – anna enn etter ulykker.
Nokre syklistar tar dårleg vare på eige liv og helse. Nokre utset andre syklistar og fotgjengarar for fare ved fordi dei ikkje held seg i vegbanen, slik dei skal når farta er meir enn minimal. Ein stor del av den uheldige atferden til syklistar har skyld i manglande kultur, aksept og tilrettelegging for sykling. Eg har enno til gode å sjå syklistar som utset bilistar for fare. Somme har ein såpass barokk køyrestil at dei skremmer nokre bilistar; det er riktig – men det har altså mest med manglande omsorg for seg sjølve å gjera. Dei fleste bilistar som blir skremde av syklistar, blir det fordi dei ikkje følgjer godt nok med.
Syklistar gjer, i all hovudsak, livet lettare for bilistane. Ein sykkel er ein bil mindre.
Med politiets passivitet overfor den livsfarlege massebilismen som bakteppe er det ei underleg prioritering at dei bruker ressursar på å supplera dødsdrifta til eit lite mindretal syklistar med bøter på 800 kr.
Faktisk mener jeg det er helt berettiget å ta et tak for å markere overfor syklister også. Det er mye dustesykling, og det bidrar ikke til at respekten fra bilister blir bedre. Denne kampanjen var helt på sin plass, og kan kanskje få noen syklister til å tenke seg litt om også. Du er tydeligvis ganske enspora fokusert bare på den ene siden. Jeg logger selv mange, mange mil på sykkel hvert år, men kan jo ikke nekte for at også vi trenger å bli fulgt opp innimellom.
At også syklistar blir underkasta visse trafikkontrollar, er ikkje berre urimeleg. Men dersom dette handlar om å gjera byane våre tryggare, pissar politiet på feil tre.
Jeg er ikke enspora fokusert på bare den ene siden; jeg reagerer på at politiet skjærer alle syklister over én kam og karakteriserer en hel gruppe som en rabiat gjeng som ikke tar hensyn sin til sine medtrafikanter. Jeg er ikke mot at råsyklister skal få tilsnakk, men jeg tror det hadde vært bedre med holdningskampanjer, både rettet mot syklister, men også bilister.
Legg inn en kommentar