tirsdag 3. november 2009

Up yours!

På vei hjem fra jobb i går skjedde det igjen; en pappskalle av en bilist syntes det var på tide å demonstrere at han mener at syklister ikke har noe som helst i et gangfelt å gjøre, selv ikke når det er grønn mann og fotgjengere til stede. Full gass rett mot meg, bråbrems 20 cm unna min høyre side, og ilter fekting med armene. Hadde jeg bremsa og latt idioten passere foran meg, hadde han mosa hun stakkars jenta som kom gående i det samme fotgjengerfeltet og som sikkert ante fred og ingen fare.

Stort sett er bilister greie å ferdes sammen med i trafikken. Noen tar til og med hensyn til syklister, og det setter jeg stor pris på. Hvis en bilist viser så tydelig med sin kjøring at han/hun har sett meg, og tar hensyn, passer jeg også på å vinke et lite "takk". Men så har man disse knølhvalene som på død og liv skal markere seg, og som ikke har skjønt at syklister er kjørende de også, og at det ikke er lov å mose en syklist selv om han ferdes i et fotgjengerfelt. Noen få sånne ødelegger for det store flertallet, som stort sett ter seg som normale folk i trafikken.

Har lest mange innlegg på debattsidene til Adressa om syklister som tar sjanser i trafikken, og der er det noen som skriver at noen få ødelegger for flertallet, som de mener er hensynsfulle trafikanter. Jeg prøver å være hensynsfull trafikant både på sykkel og i bil, men blir nesten fristet til å ta igjen etter opplevelser som den i går.

Kanskje jeg skal prøve å være idiot ei uke jeg også? Kjøre som en tulling av og på fortau, med lite lys og en kjip refleks, og sørge for å sette en støkk i så mange bilister som mulig? Passe på at så mange som mulig sitter med hjertet i halsen etter en bråbrems? Hvis jeg gjør dette lenge nok, får jeg sikkert tatt igjen på en eller to av de jeg irriterer meg som mest over. Men det er kanskje ikke verdt å terge på seg de resterende 99,99 % av bilførere som tross alt er ganske greie.

6 kommentarer:

Goldie sa...

Du skal jo gå av sykkelen om du krysser gangfelt, og ikke "ri" over. Gjorde du det eller ?

Superfort sa...

Nei, selvsagt gikk jeg ikke av sykkelen for å gå over gangfeltet. Så vidt meg bekjent gir det ikke bilister rett til å meie ned folk som sitter på sykkelen over gangfeltet. Og hva tror du er best for bilisten? At han må stå og vente på at jeg går over, eller at jeg triller over? Han her hadde det tydeligvis travelt, og hvis han bare hadde oppført seg noenlunde som normale folk så hadde han kommet enda tidligere hjem til middag.

Superfort sa...

"Bilister skal, akkurat som andre i trafikkenalltid vise hensyn for andre i veien, uansett om de er fulle, på dop, går på rødt, sykler på rødt, sykler i fotgjengerfelt osv.
Syklister har vikeplikt på ligne med bilister når det bruker et fotgjengerfelt uten å gå av. Dette gir ikke bilister rett til å kjøre dem ned, like lite som det gir syklister rett til å kjøre ned fotgjengere som går på rødt lys". Sitat Øyvind Aas.

Goldie sa...

Du er en småpussig type du. Du krever at bilister skal oppføre seg ordentlig, og som et minimum forholde seg til trafikkreglene, mens du selv velger å bryte disse. Poenget er jo at den bilisten du omtalte her ikke faktisk kjørte deg ned, men aktivt gasset på og akselerte inn mot deg. Det er grunn til å anta at han/hun følte seg provosert over deg som syklist, som krysset GANGfeltet på sykkel, og bestemte seg for å få ut aggresjonen ved å demonstrere dette ved å gasse på, og "late som" om han/hun ville kjøre deg ned.
Faktum, FAKTUM er at (spesielt) Norge er fullt av småfeite pølsespisende og røykende bilister, med enormt kolestrol og veldig lite hjerneceller. Disse sirkulerer rundt i trafikken i de dumme og svært ofte billige bilene sine (feite idioter har som regel også dårlig råd). De venter bare på anledninger for å la aggresjonen over sine mislykte liv gå ut over spesielt folk som tilsynelatende har et sunnere og bedre liv, for eksempel folk som klarer å ta seg til/fra jobben for egen maskin - syklister. Vi må derfor nøye - svært nøye - overholde trafikkreglene ned til minste detalj. Dermed får disse idiotene ingen grunn til å ta oss for noe, og de kan i stedet dø frustrerte i bilsetet sitt.
Derfor må du oppføre deg som trafikant når du ruller på hjul, og som fotgjenger når du bruker gangfelt og gangstier.
Du bør ikke kombinere dette - det gjør bare at de overbelastede hjernene til disse taperne koker over, og så gjør de nettopp sånne ting.

Goooood Luck!

Superfort sa...

Og du kaller meg småpussig? Les innlegget ditt en gang til og se om du fortsatt mener det samme... :)

Bare så det er sagt, så er jeg helt enig med deg. På sykkel i et gangfelt er jeg kjørende, og har vikeplikt på lik linje med bilisten. At bilisten blir provosert over min oppførsel kan man jo forstå, da jeg blir provosert over hans. Så der er vi egentlig bare like gode.

Jeg er ganske passiv i trafikken når jeg sitter på sykkelen, spesielt i kølsvart novembermørke. Gjør ingenting med mindre jeg har oversikt, og gjetter aldri på om bilisten har sett meg eller ikke. Så travelt har jeg det rett og slett ikke. Det minuttet jeg taper på å kjøre safe er en bagatell. Da er det bedre å komme helskinnet hjem.

Ellers har du noen morsomme betraktninger om helsen til bilistene. I like.

Goldie sa...

Bra!
Jeg sier som Gary Fischer - "Everyone with a Bike is a Friend of mine"!
Stå på!!