lørdag 22. august 2009

01:46:21

Markathriller'n vel unnagjort, og det gikk litt fortere i år enn det gjorde i fjor. Ca 7 minutter raskere, selv om jeg syntes det var ganske mye tyngre i år. For det første var løypa mye våtere, for det andre kjenner jeg at jeg mangler en del "kjørestyrke", eller kraft i tråkket når det går fort. Kjenner også at beina ikke holder ut like lenge som i fjor, da jeg kjørte mye langkjøring. I år har det jo nesten bare vært intervaller på asfalt.

Men men. Resultatmessig ble det også en forbedring, fra 39-plass i fjor til 20-plass i år, i min aldersklasse. Det betyr at 34 % av deltakerne i min klasse kjørte fortere enn meg i fjor, mens bare 15 % gjorde det i år. Det er jeg fornøyd med.

Selve løpsopplegget er jeg ikke helt fornøyd med. Selv om jeg var tidlig ute så fikk jeg ikke varmet opp så mye, og å starte stigningene mot Bergskaret med "innbytterpuls" var ikke så lurt. Kjørte meg opp i 95 % av HFmax ganske tidlig, og måtte slakke bittelitt opp for ikke å gå på en kjempesmell. Føler meg ikke forkjøla, men i dag var det store mengder snørr og slim som måtte ut. Harka og hosta gjennom hele rittet, og hadde litt trøbbel med å få ned drikke. Det ble med litt drikke og to tuber gel, og kjente helt på slutten at det var litt for lite. Men Snickersen på baklomma smakte bra etter at vi var i mål også!

Oppladninga var ikke den mest taktiske. Søndag kjørte jeg 4x8-minutters intervaller, mandag kjørte jeg en knallhard 2-4-6-8-6-4-2-intervall, og onsdag ble det 5x4-minutters intervaller med 30 sekunder full spurt til slutt i hvert drag. Beina var temmelig fulle av syre etter dette, og med en idiotisk "prøv-å-ta-igjen-en-fyr-opp-Byåsveien"-manøver på vei hjem fra jobb på torsdag, så var jeg ikke akkurat 100 % restituert til lørdag. Men men. Synd jeg ikke skal sykle Birken, for med et sånt opplegg denne uka, og litt hvile kommende uke, tror jeg formen virkelig kunne kommet...

Rittet er lagt inn i Polar ProTrainer, og der er det noen interessante tall. Pulsen visste jeg var høy, men en snittpuls på 88 % av HFmax var mye. Maxpulsen var på 95 %, og hele 5 minutter ble kjørt i sone 5 (over 93 % HFmax). 1 time og 2 minutter ble brukt i sone 4 (87-92 %), og vel 30 minutter ble brukt i sone 3 (82-86 %).

Ingen kommentarer: