søndag 23. august 2009

Sesongen 2010

Denne sesongen er på hell, og det er bare et bedriftsritt igjen. Det har vært en rotete og rar sesong, uten de helt store planer, mål og resultater. Nå er det på tide å rette blikket mot neste år, og sette noen mål for syklinga. Hårete mål...

Sånn passe hårete vil være å si "Topp 10" i aldersklassen i de rittene jeg normalt vil delta i; Markatråkket, Sykkelener'n, Markathriller'n og kanskje Savalen-Folldal eller Pilegrimsrittet. Birken blir for tøft, det vet jeg uten å se på resultatene...

Så hva betyr det å satse på Topp 10? Hvor mye bedre må jeg bli, og er det sannsynlig?

Nummer 10 på Markatråkket 2009 kjørte på 03:12:13, eller omtrent 30 minutter raskere enn meg. 9 av de 10 første kjørte med "ræser-lisens", altså er de fleste av disse blant de aller beste i landet. Dermed blir det nok vanskelig å knappe inn nok til å havne på Topp 10 på Markatråkket. Men under 03:30:00 skal jeg klare, og da er Topp 15 absolutt innen rekkevidde.

Nummer 10 på Sykkelener'n 2009 kjørte på 02:39:05, eller ca 15 minutter fortere enn meg. 15 minutter kan høres mye ut, men jeg vet at med høyere åpningsfart så kan det gå bra. Jeg ser jeg taper mye til de beste i klassen fra start og til toppen, men kjører ikke så veldig mye saktere enn dem fra toppen og ned. Med mer futt i beina fra start så er Topp 10 kanskje mulig på en god dag.

Nummer 10 på Markathriller'n 2009 kjørte på 01:41:42. Det vil si omtrent 5 minutter raskere enn meg. 5 minutter på denne traseen skal gå an å hente inn. Jeg har mye å gå på i de mer tekniske partiene av løypa, og kan med høyere terskel og bedre klatreegenskaper hente noe i bakkene både på vei ut av marka og på vei tilbake fra Byneset. Markathriller'n er kanskje det letteste av rittene og klare Topp 10 på, noe som skyldes at det er færre deltakere, og dermed også færre kanoner.

Er det realistisk? Kommer det til å gå? Neppe. Men skal jeg prøve? Definitivt.

3 kommentarer:

kvilelaus sa...

Lykke til! Dette har eg tru på. Dersom du trener bra, kan det henda at du blir overraska over kor fort du faktisk kan sykla.

Eg òg skal bli raskare til neste år. Raskare, seigare, meir solid.

Superfort sa...

Takk for det!

To forskjellige treningsopplegg er forsøkt, neste år blir det om å gjøre å trekke ut det beste fra begge og lage en kanonbra kombinasjon... :)

Lykke til du også!

MonsTher sa...

Bra med hårete mål! Er ikke helt i "lage-mål-for-neste-år-modus" enda jeg, men bør vel ta en liten oppsummering jeg også utover høsten:-)
Lykke til neste år!