torsdag 15. april 2010

Noen å hate

Jeg er ikke på Facebook, men har via forumet på terrengsykkel blitt kjent med diverse hat-grupper som er opprettet for at medlemmene skal kunne spy ut av seg mest mulig drit om syklister. Det aller meste minner om seriøse tilfeller av tastaturdiaré, men så er det noen som skiller seg litt ekstra ut. Det er innleggene til folk som med fullt navn kommer med drapstrusler og/eller oppfordrer til brudd på såvel vegtrafikkloven og straffeloven, og ved å gjøre dette bryter de sågar straffelovens bestemmelser om det å fremsette trusler.

Enkelte av de som kommer med denne typen innlegg er yrkessjåfører, og det er egentlig ekstra skremmende. Synd for firmaene som kobles til denne typen innlegg, men det håper jeg at de evner å ta tak i, for jeg ville ikke tolerert at ansatte drapstruet folk åpent på nett. Jeg vet at flere av innleggene er rapportert til både arbeidsgivere, Facebook, media og politiet, og på enkelte ser det ut til å ha hatt en smule oppdragende virkning.

EDIT: 17.04.2010

9 kommentarer:

Anonym sa...

Nå er det jo temmelig drøyt å komme med trusler, og ukvemsord generelt er heller ikke passende i en saklig diskusjon. Men sånn rent bortsett fra det, har du gjort deg noen tanker om hva som gjør syklister så ekstremt upopulære i trafikken?

Superfort sa...

Hei!

Det positive med debatten på bl.a. Facebook er at flertallet av "haterne" går an å diskutere med (etter en stund). Svært mange av de drøye innleggene er nok "bare" seriøs frustrasjonstømming, men jeg synes ikke det gjør det noe riktigere å komme med trusler.

Så til spørsmålet: Ja, jeg har selvsagt tenkt en del på hvorfor vi er så upopulære. Én grunn kan jo være at ikke alle syklister er like flinke til å ta hensyn til bilister. En annen at mange syklister oppfører seg som om de eier veien og gir balla i lover, regler og alminnelig folkeskikk. Altså at noen (mange) ødelegger for en hel gruppe. Hva tror du?

Generelt sett tror jeg det ville vært tryggere for syklister, og til mindre irritasjon for bilister, om alle parter tok mer hensyn til hverandre i trafikken. Det gjelder både gående, syklende og kjørende.

Anonym sa...

Hva jeg tror? Jeg er enig med deg et stykke på vei, men jeg mistenker også at bilister og syklister har forskjellig oppfatning av hva som er rimelig å forvente av motparten.

Jeg vil tro at svært mange bilister mener at det IKKE er ok for treningssyklister å sinke bilister mer enn det minimum som fysikkens lover og krav til sikkerhet nødvendiggjør. Treningssyklistene mener motsatt.

Trafikkreglenes §12.4 pålegger "kjøretøy som beveger seg sakte" å gjøre det som er nødvendig (sette ned farten eller stanse) for å la trafikken bak komme forbi. Denne regelen ignoreres av det store flertall av treningssyklister.

Inntil treningssyklistene begynner å innse at andres fremkommelighet har prioritet over deres egen trening, så spørs det om forholdene blir bedre.

Superfort sa...

Så hvis jeg er ute og trener på sykkel og du kommer kjørende bak i bil, så har du fortrinnsrett på å komme fortest fram? Hva om vi begge er på vei hjem fra jobb? Er det naturlig at den som kjører bil skal ha førsteretten på å bruke veien, når lovverket sier at vi er likestilte?

Jeg prøver å ta mest mulig hensyn når jeg sykler i trafikken, og derfor forventer jeg at bilistene gjør det samme mot meg. Og det er de aller fleste flinke til. Vi er på veien som like parter, selv om jeg og sykkelen veier 85 kilo tilsammen og bilene veier fra 1 tonn og oppover.

Anonym sa...

Det er faktisk det trafikkreglene sier, ja, og det burde også være vanlig folkeskikk. Jeg bruker veien i en ofte travel hverdag for å komme meg raskest mulig fra A til B. Du bruker den som lekeplass. Da synes jeg det burde være opplagt hvem som bør vike. Det synes åpenbart ikke du. Når man i utgangspunktet står så langt fra hverandre, kan det bli vanskelig å komme frem til noen enighet, og da må man se hva reglene sier. Og de sier altså at saktegående kjøretøy skal påta seg ulempen med å slippe forbi. Lovverket likestiller altså ikke hurtiggående og saktegående kjøretøyer på dette punktet.

Når du er på vei hjem fra jobb, er trafikkreglene fortsatt de samme, men situasjonen er annerledes. Du har fortsatt samme plikt til å slippe forbi når du blir innhentet, men jeg kan sørge for at du ikke blir "innhentet" ved å legge meg på litt større avstand enn strengt nødvendig. Det er noe som jeg godt kan gjøre med transportsyklister, vogntog og andre som jeg mener at har en mer eller mindre aktverdig grunn til å være til hinder for meg.

Dette gjelder prinsipper, ikke egoisme. Prinsippet er at man ikke skal være til hinder for andre om man ikke er nødt, og har en god grunn. Derfor gjør jeg hva jeg kan for å slippe forbi mer "hissige" bilister når jeg selv kjører bil, og skynder meg over gangfelt når jeg ser bilister bremse for meg. Og jeg blir faktisk litt irritert på bilister som på liv og død skal bremse for meg som fotgjenger når jeg ennå er 10 meter unna gangfeltet, til hinder for de 2-3 bilistene bak, som også fint hadde kunnet krysse gangfeltet foran meg.

Superfort sa...

Du har nok rett når det gjelder det som står i loven om at saktegående kjøretøy skal vike, og som jeg skrev i en tidligere kommentar forsøker jeg så godt det lar seg gjøre å vike og vise hensyn til mine medtrafikanter. Både som syklist og bilist. Jeg er mer enn villig til å tilpasse meg og oppføre meg smidig og forutsigbart for å få bedre flyt i trafikken. Men da håper jeg at også bilister er villig til å gjøre det samme, og ikke for enhver pris må demonstrere sin rett til å kjøre forbi sakteregående kjøretøy.

Det siste avsnittet ditt liker jeg godt; tenk om alle oppførte seg slik i trafikken? Altså både bilister, syklister, fotgjengere, traktorer osv.

Anonym sa...

Det er ikke mulig å sykle med det som tanke at alle biler som kommer bak meg skal jeg bremse ned og slippe forbi, er det det du mener? Da tolker du denne regelen galt av sted. Da kan man også tolke andre regler på samme vis. Du skal kjøre aktpågivende og hensynsfullt. Du skal med andre ord også forsikre deg om at du ikke er til ulempe for de du møter på din ferd. Så hvis det er en veg uten noen avkjøring og det kommer biler i mot og du tar igjen en sykkel hva skal du gjøre da? Jo kjøre aktpågivende og varsomt...

Superfort sa...

Jeg har vel aldri ment at du skal bremse ned og slippe forbi alle biler som kommer bakfra? Det jeg skrev om å vike gjelder ikke i alle situasjoner, men hvis du sykler langs en smal og svingete vei og det hoper seg opp med biler bak deg, er det jo realt å finne et egnet sted å slippe dem forbi. Jeg tenker i hvertfall sånn; jeg er ikke ute etter å skape mest mulig konflikt når jeg er ute og sykler.

Martin Vegard sa...

Jeg sykler ganske mye som trening, og jeg prøver så godt jeg kan å unngå de mest traffikerte veiene. Men en å annen gang må jeg følge en trafikkert vei noen få km for å komme til mindre trafikkert vei. Det største problemet mitt er at når noen(ikke alle) tar meg igjen, så skal de forbi umiddelbart. Uavhengig av om det er sving eller bakketopp. Jeg lurer på om de gjør det samme når de tar igjen en traktor. Forskjellen på meg og traktoren er at jeg er så liten at bilen/buss/ lastebil fortsatt klarer å noelunde holde siden sin, med det som følge at jeg blir skvist. Og for de som har blitt forbikjørt av en buss el.l på denne måten vet at det ikke er gøy.

Derfor holder jeg alltid litt avstand til autovernet for å ha noe å gå på når slike tullinger skal forbi. Må vel også nevne at det hetes at når du skal kjøre forbi en syklist, så skal du holde 1-1.5 meter avstand. Det var ihvertfall slik når jeg tok teorien. Egne sykkelfelt er løsningen, men er uoppnåelig overalt.