søndag 9. august 2009

02:54:31

Foto: K. E. V.

Sykkelener'n 2009 er vel unnagjort, på en tid jeg i utgangspunktet var fornøyd med, men som kanskje ikke er så bra som jeg først trodde. Riktignok er det en forbedring på omtrent 15 minutter fra i fjor, men forholdene var gode i år, og veldig mange kjørte veldig fort. I forhold til "konkurrentene" har jeg vel kanskje ikke forbedret meg så veldig likevel. Skal man klatre på resultatlistene, må man jo bli bedre enn de andre.

Tidsmessig har jeg likevel hatt en fremgang, både i minutter på egen tid, men også i forhold til snittet av de 10 beste i egen klasse. I 2008 brukte jeg 36 minutter (22 %) lenger tid enn snittet av topp ti, mens jeg i år brukte 21 minutter (14 %) lenger tid. En fremgang der altså.

Plasseringsmessig er det litt vanskelig å si, etter som klassene 30-34 og 35-39 i år var 30-39 i 2008.

I et innlegg om sesongen 2009 skrev jeg litt løst og fast om hvilke tider jeg måtte ha for å kjøre 10 % fortere i de forskjellige rittene. For Ener'n sin del måtte jeg kjøre på 02:50:00 for å nå målet. Altså kom jeg over 4 minutter etter dette. Den neste testen blir Markathriller'n den 22. august, som må gå unna på 01:41:00 dersom 10 %-målet skal nås. Det spørs om det vil gå...

I fjorhøst var jeg høy på det gode resultatet i Birken, og fabulerte om muligheten for engang å kjøre på under tre timer. Hvordan fortoner dette målet seg nå? Jo, det er temmelig urealistisk i år i hvert fall. I løpet av noen få år skal jeg klare det, men ikke i år. For det første er det usikkert om jeg i det hele tatt skal være med. For det andre merker jeg at jeg mangler mye på å ha den kjørestyrken som kreves for å holde jevn høy fart. Ved et par tilfeller på Ener'n fikk jeg henge på ryttere som kom bakfra i en sinnsyk fart, men jeg greide ikke å henge meg ordentlig på. Irriterende altså... Det må med andre ord trenes mer på å holde høyere frekvens i høy fart på flater og i småkupert terreng. Terskeltrening, tenker jeg...

Ingen kommentarer: