søndag 9. august 2009

Vellykket oppladning til Sykkelener'n

Oppladningen til Sykkelener'n var vellykket. Ikke treningsmessig, men ernæringsmessig. Jeg gjorde noen bevisste "grep" for å unngå krampe og å gå tom underveis. Om det var det jeg gjorde som funket, eller om jeg hadde "dagen" vet jeg ikke, men kroppen kjentes nå grei ut.

Siste uka før rittet (mandag-fredag) drakk jeg 1.5 liter Farris for å få i meg mye væske med salter og mineraler. Dette for å binde mest mulig væske. Lørdag (rittdagen) drakk jeg 0.5 liter Farris i bilen på vei til Oppdal. I tillegg drakk jeg 0.5 liter husholdningssaft iblandet ca 60 gram reine karbohydrater (Carbo Fuel fra Proteinfabrikken). Dette for å ha fullest mulig karbohydratlagre.

Med meg på sykkelen hadde jeg 2 flasker med 0.75 liter Protonic, og 1.5 liter Farris uten kullsyre i drikkesekken. Drakk bare den ene flaska, men nesten all Farrisen. Neste ritt blir det kun flasker, ikke sekk.

I stedet for energibarer som er tilnærmet umulig å få ned når pulsen er høy, prøvde jeg denne gangen med Hobby. Det funket bedre enn barene, men fortsatt litt vanskelig å få ned. Men det gikk da greit. Spiste bare en Hobby, og tok en liten tube Maxim gel. Dermed var det også for mye mat med.

Neste ritt skal jeg derfor prøve hvordan det er å kjøre uten sekk. Må gamble på at to flasker med drikke holder, og at en sjokolade og et par tuber gel er den eneste maten man trenger. Det går jo an å raske med seg en banan på matstasjon også.

4 kommentarer:

MonsTher sa...

Oi! Avansert! Artig at det funka da:-)

Superfort sa...

Tja, det høres vel kanskje mer avansert ut enn det er :)

Tror jeg så deg i en av de siste brattene i Vinstradalen. Blå sykkel?

MonsTher sa...

En blå Spezialiced, og knall grønn NTNUI-trøye:-D Ja, det var vel bare så vidt du rakk å se meg tydeligvis, med den farta du må ha holdt;-)

Hadde noe mindre avansert opplading og gjennomkjøring enn deg tror jeg, men prøvde små gel på tube denne gang og det funka veldig bra. Endelig klarte jeg å få i meg næring underveis (sikkert langt fra nok, men bedre), fikk i meg 4 stk + en halv bar + 2 store flasker med sportsdrikke:-D Sprakk likevel, men tror nok jeg må skylde på overmot...

Superfort sa...

Da var det deg ja :) Du kjørte brukbart fort du, så det var ikke akkurat som at jeg blåste forbi...